Kísérletezés önfenntartással, avagy kiskakas a szemétdombon.

2011. szeptember 15., csütörtök

Pénz nélkül, szabadon... jó, de mit fogok enni amíg nem lesz kert??

Nagyon nagy terhet jelent nekem az évkezdés, költözés, minden egyszerre. Bár tudatosan is amellett döntöttem, hogy lecsökkentem az életemben a pénz szerepét, nem könnyű dolog, amikor hirtelen elfogy... Kicsit másképp alakultak az események/ anyagiak, mint ahogy terveztem, és hetek óta folyamatos stresszben élek, hogy hogy fogok mindent kisakkozni... szerencsére a jó öreg "valahogy mindig van, nem volt még olyan, hogy ne lett volna sehogy" gondolatmenet most is segít túlélni a helyzetet... :)

Szerintem egyet érthetünk abban, hogy a pénzhiány egyik sarkalatos kérdése, hogy nem tudsz ételt venni /amíg meg nem termeled magadnak ;) /. Főleg, ha speciális diétát követsz, mint pl. én. Három dolog szükséges az ilyen irányú kiadások csökkentéséhez és egyben egy egészségesebb életmód fenntartásához.

Egyrészt mindenféle finomított élelmiszer mellőzése. (pl.: liszt, cukor stb. stb.), másrészt az igények és az ízlés tudatos megváltoztatása, harmadrészt főzni tudás. Egyik sem könnyű feladat, ezt borítékolhatom. Már évek óta keresem a helyes táplálkozást, mert mikor egyetemre kerültem, elkezdtem nem jól érezni magam a bőrömben. Így eléggé fokozatosan szoktam hozzá a más ízekhez. Mára azonban sokkal jobban szeretem őket, mert a mesterséges adalékanyagokat és fokozókat és színezékeket hátrahagyva meg lehet érezni az ételek valódi zamatát. :)

Tehát ezen elvek mentén alakítottam a múlt heti menümet is, amit kénytelen voltam takarékosra venni. Szilva, alma, cukkíni, tojás és répa került az asztalra, pontosabban a műanyag dobozkába, amit magammal viszek az iskolába.

A mellettünk lévő zöldséges ugyan nem bio, de többnyire helyi árut kínál, ők adják már egy éve a táplálkozásom legalapvetőbb kellékeit. Télen ráfanyalodtam a közeli áruház mélyhűtőpultjára is, de azért igyekszem mindig az idényzödségekből és gyümölcsből válogatni.

Most biztos sokan mondják, hogy jó, de akkor hol itt a spórolás, hiszen ezek drága dolgok! Attól függ honnan nézzük. Nem fogyasztok tejterméket, olajat, lisztet, gabonát, cukrot... alapélelmiszereket amelyek ára szinte havonta emelkedik. Helyette idényzöldségeket eszem, tehát télen nem paprikát, hanem céklát, káposztát és sütőtököt, nyáron pedig az adott hónapra jellemző kínálatból válogatok, így nem költök túl sokat.

Pár napja azonban rátaláltam a számomra legideálisabb megoldásra, ami átsegít a kezdeti kertnéküliségen! :) Ez pedig az AMAP:


Szerencsémre Szeged mellett is működik egy kis dobozkás tanya, Évkerék a neve. (az idézett szöveg linkje a honlapjukra mutat.) :) Lakóit tavaly ismertem meg, a már emlegetett kisteleki Biogazda Tanfolyamon, és most nagyon örülök, hogy rendszeres kapcsolatba kerülhetek velük és a jópofa zöldségeikkel. :D Ma érkezett az első szállítmányom, amiért gyalog mentem a Waldorf iskolába. Azt hiszem, némileg alábecsültem a zöldségszállítmányt, mert a kosár úgy tele lett, hogy alig bírtam hazahozni. :)
Egész úton jobbnál jobb recepteket találtam ki, hogy jövő héten is finom, egészséges és olcsó ételek kerüljenek az asztalomra.

A dobozrendszer azért jó nekem, mert jól tervezhető kiadást jelent, és annyi zöldséget tartalmaz, hogy egy hétig tudok belőle főzni, ha hozzáteszem azokat az alapanyagokat, amik mindig szoktak itthon lenni. Egy napra körülbelül 300 Ft-ra jön ki a zöldség ára, ami bio, szezonális és nem utolsó sorban nagyon finom. :) Ma például desszertként egy jó beszélgetést is kaptam melléjük. ;)
Mivel Szegedre fogok járni egyetemre, így nem nagy kunszt hetente elsétálni az adagomért, amit aztán hazaszállítok és elkészítek, hogy mindig legyen mit magammal vinni a hosszú iskolai napokra. :)

2 megjegyzés:

  1. Példamutató életmód!
    Azt hiszem nagyon ritka lehet az ilyen.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon drukkolok, hogy sikerüljön megvalósítani, amit elhatároztál. Sok kitartást hozzá!!! :)

    VálaszTörlés